Begeleider op dit project:
Renske van Hoeve
Workshop – Spanning rondom examens
Mentaal en fysiek aan de slag
Doelgroep: van 14 jaar

De examenperiode is altijd spannend. Hoe bereid je je daar geestelijk op voor? Leerlingen krijgen ontspannings- en ademhalingsoefeningen en leren negatieve gedachten herkennen en omzetten in helpende gedachten. Zo kunnen zij straks zo goed mogelijk presteren.

Voor wie
Scholen in het voortgezet onderwijs (klas 4 t/m 6)

De praktijk
In een blokuur van 100 minuten merken leerlingen welke gevolgen bepaalde negatieve gedachten kunnen hebben. Zij leren hun negatieve gedachten omvormen tot helpende en positieve gedachten. We doen ontspannings- en ademhalingsoefeningen, zodat zij fysiek voelen dat de spanning vermindert. Door samen aan opdrachten te werken die buiten hun comfortzone liggen, leren zij hun spanning in andere situaties beter hanteren.

Resultaten
Leerlingen weten wat zij zelf kunnen doen om spanning voor examens te verminderen.
Leerlingen weten hoe zij hun lichaam kunnen aanspannen en ontspannen.
Leerlingen kunnen verschillende helpende gedachtes rondom hun examens formuleren.
Leerlingen kunnen spanningen rondom belangrijke toetsen normaliseren.