Begeleider op dit project:
Wil van Kessel
MIJ jr.
Een onderzoek naar de eigen identiteit
Doelgroep: van 10 tot 14 jaar

Een groot deel van je identiteit wordt gevormd tussen je tiende en twaalfde jaar. Hoe zien jongeren zichzelf en welk beeld hebben anderen van hen? Zijn ze bij hun oma hetzelfde als op het voetbalveld? In dit project komen alle aspecten van identiteit aan de orde. Jongeren onderzoeken en ervaren hoe hun keuzes worden beïnvloed door bijvoorbeeld vrienden en media. Het vergroten van de weerbaarheid tegen groepsdruk is een belangrijk onderdeel.

Voor wie
Scholen in het basisonderwijs (groep 8)
Scholen in het voortgezet onderwijs (klas 1), alle niveaus

De praktijk
Gedurende vijf wekelijkse lessen van 60 minuten onderzoeken jongeren hun eigen identiteit. In elke les staat een van de volgende thema’s centraal: primaire identiteit, secundaire identiteit, invloeden, imago en vooroordelen en identiteit in ontwikkeling.

Tijdens de lessen praten we over hoe hun identiteit tot stand is gekomen, hoe zij zichzelf zien, hoe anderen hen zien, hoe ze (virtueel) experimenteren met hun identiteit, bij welke groep ze willen horen en waarom. Hoe ver willen ze daarin gaan? Inzicht in hoe jouw identiteit wordt gevormd, leidt tot het vergroten van je weerbaarheid tegen groepsdruk.

Werkvormen die we gebruiken zijn groepsspellen, discussies, schrijfopdrachten en interviews. In het codespel worden leerlingen bijvoorbeeld ‘buitengesloten’ totdat zij de juiste code van de groep hebben achterhaald. Tijdens of na de lessen werken leerlingen aan een digitaal plakboek waarin zij per thema de theorie verwerken. Zij kunnen foto's, filmpjes en uitspraken toevoegen. Docenten en leerlingen ontvangen een eigen inlogcode*.

*Voor de aanschaf geldt een minimumafname van 12 leerlingcodes.

Resultaten

  • Scholieren hebben inzicht in hoe hun identiteit zich ontwikkelt.
  • Scholieren hebben inzicht in de verschillen tussen primaire en secundaire identiteit.
  • Scholieren hebben inzicht in de verschillen tussen zelfbeeld, imago en identiteit.
  • Scholieren hebben begrip voor de identiteit van de ander.

Training
Bij dit project hoort een lespakket met diverse projectmaterialen en een uitgebreide docentenhandleiding, inclusief een licentie-training (in overleg). Voor meer informatie over trainingen en workshops voor professionals kunt u contact opnemen met wilvankessel@centrum1622.nl.