Heb ik dat?

Over deugden en kwaliteiten in de klas

Heb ik dat?

Iedere leerling heeft unieke kwaliteiten. In dit projecten onderzoeken we wat leerlingen belangrijke waarden vinden, wat hun kwaliteiten zijn en hoe we die in de klas kunnen inzetten. Daardoor verbetert de sfeer in de klas aanzienlijk. Ook de docent speelt een belangrijke rol.

Voor wie
Scholen voor het basisonderwijs (groep 6 en 7)

De praktijk
In vijf bijeenkomsten van een uur onderzoeken leerlingen hun kwaliteiten en ontdekken zij welke waarden (‘deugden’) het best bij hen passen. Denk bijvoorbeeld aan creativiteit, enthousiasme, eerlijkheid, behulpzaamheid, geduld, moed of betrouwbaarheid. Ze doen dit onder meer via onderzoek, spel, verhalen, foto, film en tekeningen. Zo onderzoeken en ervaren zij bijvoorbeeld aan de hand van interviews en rollenspellen welke kwaliteiten van pas komen in alledaagse situaties. Met verschillende kwaliteiten bij elkaar kun je ook goed samenwerken. Ze ontdekken dat je goede kwaliteiten verder kunt ontwikkelen. Wat je voedt, dat groeit! Tot slot maken leerlingen in groepjes een tentoonstelling over hun kwaliteiten. Ze maken daarbij gebruik van de verschillende creatieve werkvormen.

Resultaten
Leerlingen leren verschillende kwaliteiten van zichzelf en anderen (her)kennen.
Leerlingen krijgen inzicht in hun eigen kwaliteiten en die van de anderen.
Leerlingen krijgen zelfvertrouwen door zich te focussen op hun positieve kwaliteiten.
De sfeer in de groep is verbeterd.