Ahoy, schat in zicht!

Samenwerken

Ahoy, schat in zicht!

Kinderen leren spelenderwijs met elkaar samenwerken. Ze maken mooie dingen met elkaar. Zo worden ze echte piraten en gaan ze op zoek naar de schat.

Voor wie
Scholen in het basisonderwijs (groep 4 en 5)

De praktijk
Enkele, van de zes wekelijkse, bijeenkomsten van 75 minuten beginnen met een verhaal van Kapitein Sunil. Hij is een echte piraat met spannende piratenverhalen. Zo vertelt hij bijvoorbeeld over zijn avonturen op de boot en hoe lastig het is om het altijd leuk te houden met elkaar. Hij daagt de kinderen uit een goede piraat te worden, want die kunnen goed samenwerken. Vervolgens gaat de klas in groepjes aan de slag. Ze maken bijvoorbeeld samen een boot van papier, doen leuke bewegings- en toneelspelletjes of zingen samen piratenliedjes. In het gymlokaal (als dat mogelijk is) leren zij over een loopplank lopen en in de touwen klimmen. Voor iedere goed uitgevoerde opdracht verdienen zij een woord. Met deze woorden ontdekken ze aan het eind waar de schat ligt. De kinderen hebben dan alle vaardigheden onder de knie van goed samenwerkende piraten.
Voorafgaand of tijdens dit project kan de leerkracht verhalen vertellen over piraten of piratenboeken voorlezen.

Resultaten
Kinderen leren samen overleggen.
Kinderen leren samen besluiten nemen.
Kinderen leren taken verdelen.
Kinderen leren rekening houden met elkaar.
Kinderen leren samen aan een opdracht werken.
Kinderen hebben plezier tijdens het samenwerken.