Who Cares?

Een project over familie en je eigen omgeving, volwassen worden, verantwoordelijkheid dragen, zelfstandig worden.

Who Cares

Wat betekent het eigenlijk om voor jezelf te zorgen of verantwoordelijk te zijn voor iemand van je familie? Dit project nodigt jongeren uit hierover met elkaar in gesprek te gaan en na te denken over hun eigen situatie en die van de ander. Ze leren dat er verschillende manieren van zorg zijn, waaronder mantelzorg.

Voor wie
Scholen in het voortgezet onderwijs (klas 3 en 4)
Mbo-opleidingen
(Dit project voldoet aan de kerndoelen vmbo en mbo)

De praktijk
Een op de vier leerlingen krijgt voor korte tijd of langdurig te maken met mantelzorg in de directe omgeving. Bijvoorbeeld een ouder, broer of zus met een ziekte of beperking, een psychische of psychiatrische aandoening of verslavingsproblematiek. De impact op het dagelijks leven van deze jongeren kan enorm zijn en dus ook op hun schoolleven en -resultaten.

Tijdens drie gastlessen van 50-90 minuten leren jongeren wat het betekent om veel of juist weinig verantwoordelijkheid te dragen. Welke rol zij spelen binnen het gezin? Wat wordt er wel of niet van hen gevraagd en hoe is dit van invloed op hun leven? Ze krijgen inzicht in hun eigen sociale netwerk en onderzoeken wat zij nu al voor anderen kunnen betekenen. We gebruiken hiervoor twee documentaires en diverse afwisselende spelvormen, zoals bijvoorbeeld het spelen van de mantelzorgpuzzel en het interviewen van elkaar. Ook leren jongeren welke hulp jonge mantelzorgers kunnen krijgen.

Veel scholen kiezen ervoor de gastlessen aan te bieden tijdens een project- of themaweek.

Resultaten

  • Jongeren hebben elkaar op een andere manier beter leren kennen en begrijpen.
  • Jongeren hebben inzicht in hun eigen situatie en die van anderen.
  • Jongeren begrijpen wat het is om zelfstandig te zijn en echt verantwoordelijkheid te dragen.
  • Jongeren hebben inzicht in wat zij voor anderen kunnen doen.
  • Jongeren weten wat mantelzorg is en hoe dit het leven kan beïnvloeden.
  • Jongeren herkennen signaleren van overbelasting door mantelzorg van zichzelf of anderen in hun omgeving.
  • Jongeren kunnen andere leerlingen wijzen op bestaande hulp.