1 maart 2015
https://youtu.be/2ZNINMpXL8A

Rutgers WPF, Movisie en Soa Aids Nederland starten een nieuwe campagne: ‘Beat the Macho’. Deze campagne is voor jongens tussen 12 – 18 jaar die zich niet altijd herkennen in het stereotype beeld van de man als macho. Voor de campagne wordt er gewerkt met lokale partners in zeven steden. Centrum 16•22 is de lokale partner voor ‘Beat the Macho’ in Den Haag.

Op deze leeftijd is de druk om je als ‘echte man’ te gedragen groot. Stoer doen over meisjes versieren, onverschillig zijn over schoolprestaties en weinig respect tonen voor de gevoelens van anderen, hoort daar bijvoorbeeld bij.

Jongens staan vaak ambivalent tegenover deze stereotype normen over mannelijkheid. Ze doen eraan mee, maar hebben ook het gevoel dat ze zichzelf niet helemaal mogen zijn.

In Beat the Macho willen we samen met jongens laten zien dat je een echte man kunt zijn zonder macho te zijn.

Machogedrag is misschien een manier om je mannelijkheid te bewijzen, maar draagt niet altijd bij aan het welzijn van jongens en hun omgeving. Het trekt een wissel op relaties tussen jongens onderling en op (romantische) relaties met meisjes. Ook kan machogedrag uiteindelijk leiden tot (seksueel) grensoverschrijdend gedrag, slechte schoolprestaties en agressie.

In februari en maart organiseren we workshops met jongens over mannelijkheid en wat zij graag anders zouden willen zien.

Partners
Beat the Macho is een project van: Rutgers WPF, Movisie en Soa Aids Nederland.
In samenwerking met: Kompaan en de Bocht (Tilburg), Sense Noord Nederland (NNL)/ SGNN (Groningen), Qpido (Spirit, Amsterdam), R-Newt (Dordrecht), Social Work Breda (Breda), Centrum 16•22 (Den Haag) en Stichting de Schoor (Almere).

Mogelijk gemaakt door: Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap